Az repülőgép lezuhant a Sínai-félsziget középső részén több mint 200 emberrel a fedélzetén – jelentette be az egyiptomi miniszterelnöki hivatal. Az orosz Airbus A-321 magyar idő szerint 4 óra 51 perckor hagyta el a Vörös-tenger melletti Sharm El-Sheikh üdülőhelyet, és a szentpétervári Pulkovo reptérre tartott, ahol magyar idő szerint 10 óra 10 perckor kellett volna landolnia.
Az orosz repülési hatóság elmondta: a repülő nem teljesítette az ütemezett a kötelező bejelentkezését a ciprusi légi hatóságoknál, miután a felszállás után 23 perccel eltűnt a radarról.
A repülőt az orosz Kogalymavia, másik nevén Metrojet légitársaság üzemeltette. A 7K9268-as számú járaton az utolsó információk szerint 217 utas és a 7 fős személyzet utazott a repülőn. A társaság 1993 óta működik, és főleg turisztikai célpontokra repül.
Ahogy arról a BBC is beszámol, ellentmondó információk voltak a gép sorsáról, egyes információk szerint Ciprus környékén tűnt el a gép. Az M1 információi szerint a repülő még kényszerleszállásra kért engedélyt, mielőtt eltűnt a radarról. Ekkor a rádiós kapcsolat is végképp megszakadt, amellyel korábban is voltak problémák.
Frissítés 9:55
Az egyiptomi miniszterelnök, Shariff Ismail lemondta mára tervezett programjait, és kormánybizottságot hozott létre a katasztrófa kezelésére. A pulkovo-i reptéren az utasok hozzátartozóinak segítői központot állítottak fel – jelentette a TASZSZ hírügynökség a szentpéteri vezetőket idézve.
Frissítés 10:30
Egyes spekulációk szerint az orosz repülőgépet lelőhették a Sínai-félsziget felett. A BBC kairói tudósítója szerint ennek nagyon kicsi a valószínűsége, mivel a repülőgép az eltűnése pillanatában 8650 méter magasan repült, ebben a magasságban a földről nem lehetett volna eltalálni. Bár a félszigeten egy aktív militáns hálózat működik, akik közel állnak az Iszlám Államhoz, nem valószínűsíthető a terroristák részvétele a tragédiában.
A legvalószínűbb jelenleg, hogy műszaki hiba miatt zuhant le a gép. A radarképek alapján az utolsó jelzés előtt egy perccel még 10210 méteren repült az Airbus, ami egy perc alatt több mint 1500 méteres csökkenést jelent.
Frissítés 10:50
Az M1-nek nyilatkozó Pető György légügyi szakértő elmondta: az Airbus A-321-es repülőjét 20 éve használják, és összesen ez a második gép, amely lezuhant ennyi idő alatt. A szakértő hozzátette: a repülőgép roncsait megtalálták, de még nem lehet tudni, mi okozhatta a balesetet. Pető szerint egyébként ez egy nagyon biztonságos útvonal, naponta nagyon sok repülő, köztük orosz gépek sokasága is megteszik ezt az útvonalat.
Az Airbus repülőgépgyártó Twitteren közölte: ők is a médiából értesültek a tragédiáról. Amint további információkkal rendelkeznek, megosztják. A BBC tudósítása szerint az egyiptomiak 50 mentőt küldenek a roncsokhoz, a holttesteket Kairóba szállítják majd.
A turisztikai hivatal azt is bejelentette: az egyiptomi kormány egy része, köztük a miniszterelnök a helyszínre utazik. A vizsgálatokat egyelőre még nem kezdték meg.
Frissítés 11:05
A RIA Novosti a Sharm El-Sheikh-i reptér információira hivatkozva azt írja: a repülőgép személyzete a héten motorhibát jelzett. A repülőgép az egyiptomi állami média szerint technikai hiba miatt zuhant le, amelyet a pilóta jelentett, és a legközelebbi reptéren le akart szállni. A repülőn, amely a Sínai-félsziget középső, hegyvidéki részén zuhant le minden utas orosz volt és 17 gyermek is utazott. A Reuters szerint egy helyszínen tartózkodó tiszt elmondta: a roncsokban rekedt utasok hangjait lehet hallani, így lehet túlélője a katasztrófának.
Frissítés 11:40
Bár korábban a Reuters arról számolt be, hogy az egyik helyszínre érkező tiszt hangokat hallott a gépből, később azt írták egy tisztre hivatkozva, hogy vélhetően mindenki meghalt a katasztrófában. A BBC számukra meg nem erősített információk szerint, szintén a Reuters alapján arról ír, hogy sok halott van a földön, és az ülésébe szíjazva. Az eddigi tudósítások alapján a gép két darabra tört.
Oroszország egyiptomi nagykövetsége szerint sok holtestet már kihúztak a roncsok közül, és az azonosítás is megkezdődött. A nagykövetség szerint El Arish repterén a gép megpróbált landolni. A katasztrófa a várostól 35 kilométerre történt.
Oroszországban eljárás indul majd a repülőtársaság ellen. A Kogalymavia társaságot azzal vádolják, hogy megsértették a repülési törvényt.
Frissítés 12:10
A BBC tudósítója Kairóból jelentette: megtalálták a gép fekete dobozát.
Frissítés 12:35
Oroszországban ma a futball meccsek előtt egy perces gyászszünetet tartottak az áldozatok emlékére. Vlagyimir Putyin orosz elnök bejelentette: holnap nemzeti gyásznapot tartanak Oroszországban.
Bár korábban voltak olyan információk, hogy a rossz időjárás hátráltatja a mentést, az utolsó jelentések alapján egészen enyhe időjárás segíti a mentőket, akiknek egy két kilométeres átmérőjű területet kell átkutatniuk a holttestek után.
Frissítés 13:20
Az egyiptomi hatóságok az AP-nek elmondták: bár korábban reménykedtek, hogy hangokat hallanak a roncsok közül, nincs túlélője a repülőgép szerencsétlenségnek.
Eközben Dimitrij Medvegyev Facebook posztban aprólékos vizsgálatot ígért, az áldozatok hozzátartozóinak pedig segítséget. Az orosz miniszterelnököt mélyen megrázta a tragédia.
Frissítés 15:45
A jelentések szerint a 224 halott között volt három ukrán állampolgár is, a többi utas azonban orosz volt. A járatot üzemeltető Kogalymavia légitársaság szerint nincs ok arra, hogy emberi hibára gyanakodjanak. A társaság szóvivője szerint az egész legénység tapasztalt volt, a pilóta több mint 12 ezer órát repült korábban és a repülőgéppel is minden rendben volt. A gép 18 éves volt, 2012 óta volt az orosz légitársaságnál és több mint 21 ezer repülést hajtottak vele végre, ami több mint 56 ezer repülési órát jelentett.
Frissítés 15:55
Egy az Iszlám Államhoz közelálló csoport vállalta a felelősséget az orosz repülőgép lelövéséért. A nyilatkozat egyelőre a Twitteren és a Aamaq portálon kering. A portál már korábban is helyet adott az Iszlám Állam propagandájának a múltban, így nehezebb hiteles forrásnak tekinteni. Azt, hogy a repülőt lelőtték volna senki nem erősítette meg – írja a Guardian.
Bár júliusban a Wilayat Sinai nevű csoportnak volt egy propaganda videója, amiben a hordozható légvédelmi rendszert, a MANPAD-ot használják, ennek a hatótávolsága 22 ezer láb magasan van, míg a repülő 30 ezer láb felett repült, így nehéz elképzelni, hogy ilyen eszközzel le tudták volna lőni a gépet. Azt a nyilatkozatban a csoport nem közölte, hogy a gépet hogyan lőtték le, ha valóban ők voltak azok, azonban szakértők egyelőre kételkednek ebben.
Frissítés: 17:35
Az orosz közlekedési miniszter szerint a dzsihádisták nem lőhették le a repülőt egy rakétával. Maxim Szokolov elmondta: jelen pillanatban semmi nem igazolja ezeket a koholt állításokat. Ezt az egyiptomi katonaság szóvivője is megerősítette.
A légi közlekedés közben helyreállt a Sínai-félsziget felett. A Lufthansa és az Air France azonban bejelentette, hogy amíg nem tudni pontosan mi okozta a balesetet, addig nem repülnek a régió felett a gépeik. Egy orosz portál képeket közölt a tragédia helyszínéről.